Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Lingewaard

Jaarverslag 2016

    • Inleiding
    • 2016 in één oogopslag
    • Hoe staan we er financieel voor?
    • 1. Jeugd, ontwikkeling en opleiding
    • 2. Deelname aan de samenleving
    • 3. Bereikbaarheid en mobiliteit
    • 4. Bedrijvigheid
    • 5. Centrum, stad en dorp
    • 6. Landschap
    • 7. Wonen
    • 8. Klimaat en duurzaamheid
    • 9. Beheer en onderhoud
    • 10. Inwoners en bestuur
    • 11. Financiën
    • 1 Lokale heffingen
    • 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • 3 Onderhoud kapitaalgoederen
    • 4 Financiering
    • 5 Bedrijfsvoering
    • 6 Verbonden partijen
    • 7 Grondbeleid
    • 8 Decentralisaties
    • Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2016
    • Balans per 31 december 2016
    • Toelichting op de balans per 31 december 2016
    • Toelichtingen en specificaties
    • Algemene dekkingsmiddelen, vpb en onvoorzien
    • SiSa bijlage voor specifieke uitkeringen
    • Samenstelling gemeentebestuur
    • Kerngegevens
    • Overzicht personele sterkte en personeelslasten
    • Overzicht van vaste activa
    • Kredietstaat en toelichting
    • Toelichting grondexploitaties
    • Overzicht borg- en garantstellingen
  • Portaal
  • Doelenboom

  • Home
  • Programma's
  • 10. Inwoners en bestuur

10. Inwoners en bestuur

Wat hebben we bereikt?

10. Inwoners en bestuur zorgen samen voor een prettig leefklimaat

Steeds meer en beter weten inwoners en maatschappelijke partners de leefomgeving te vormen en te verbeteren. Wij zetten als gemeente steeds vaker een stap naar achteren om daarmee ruimte te maken voor allerlei initiatieven.

Beleidsdoelen en prestaties

  • 10.1 Regisseren veiligheid voor de inwoners
    • 10.1.1 Waarborgen brandw, ambu. en rampenbestr.
    • 10.1.2 Bevorderen veilige woon- en leefomgeving
    • 10.1.3 Beperken overlast
  • 10.2 Communiceren met inwoners
    • 10.2.1 Interactie over beleidsvorming
    • 10.2.2 Communiceren van besluiten
    • 10.2.3 Met wijkplatforms leefbaarheid vergroten
  • 10.3 Optimaliseren klantgerichte dienstverlening
    • 10.3.1 Waarborgen kwaliteit dienstverlening
  • 10.4 Waarborgen goed bestuur
    • 10.4.1 Integer handelen door bestuur en organ.
    • 10.4.2 Publieke verantwoording
    • 10.4.3 Organiseren verkiezingen
    • 10.4.4 Bestuurlijke samenwerking
Begroot € 782.850
Realisatie € 1.050.805
Afwijking € -267.955
Begroot € 14.303.040
Realisatie € 14.313.995
Afwijking € -10.955
Begroot € 13.520.190
Realisatie € 13.263.189
Afwijking € 257.001
  • Financieel overzicht

    NrDoelProductgroepRekening 2016Rekening 2016 na wijzigingBegroting 2016 primitiefRekening 2015
    Lasten
    10.1.1Waarborgen brandw, ambu. en rampenbestr.Brandweer en rampenbestrijding€ 2.116.431€ 2.048.217€ 2.179.021€ 2.635.405
    10.1.2Bevorderen veilige woon- en leefomgevingHandhaving bouw en woningtoezicht€ 673.668€ 677.425€ 267.700€ 257.580
    10.1.2Bevorderen veilige woon- en leefomgevingHandhaving milieu€ 481.077€ 492.111€ 364.400€ 356.333
    10.1.2Bevorderen veilige woon- en leefomgevingUitvoering APV en bijzondere wetten€ 494.370€ 520.480€ 520.480€ 601.853
    10.1.2Bevorderen veilige woon- en leefomgevingOngediertebestrijding€ 144.180€ 145.200€ 145.200€ 141.937
    10.1.3Beperken overlastOpenbare orde en veiligheid€ 954.178€ 964.496€ 961.796€ 965.725
    10.2.1Interactie over beleidsvormingInwonerparticipatie algemeen€ 470.536€ 487.801€ 471.061€ 157.631
    10.2.2Communiceren van besluitenCommunicatie inwoners€ 113.820€ 113.820€ 113.820€ 393.005
    10.2.3Met wijkplatforms leefbaarheid vergrotenGebiedscoordinatie WPF€ 369.865€ 387.519€ 420.269€ 361.209
    10.3.1Waarborgen kwaliteit dienstverleningKadaster€ 431.486€ 433.112€ 433.112€ 385.248
    10.3.1Waarborgen kwaliteit dienstverleningBurgerzaken€ 2.041.800€ 1.982.454€ 1.932.454€ 1.701.228
    10.4.2Publieke verantwoordingBestuursonderseuning raad€ 1.015.462€ 1.026.460€ 1.010.460€ 868.185
    10.4.2Publieke verantwoordingBestuursondersteuning college€ 2.881.871€ 2.864.518€ 2.854.518€ 2.701.889
    10.4.2Publieke verantwoordingBestuursorganen€ 1.806.294€ 1.819.428€ 1.798.428€ 2.494.055
    10.4.3Organiseren verkiezingenVerkiezingen€ 52.204€ 60.400€ 8.400€ 112.720
    10.4.4Bestuurlijke samenwerkingBestuurlijke samenwerking€ 246.701€ 259.500€ 209.500€ 424.948
    10.4.4Bestuurlijke samenwerkingInternationale hulpverlening€ 20.050€ 20.100€ 20.100€ 20.030
    Totaal lasten€ 14.313.995€ 14.303.040€ 13.710.718€ 14.578.982
    Baten
    10.1.1Waarborgen brandw, ambu. en rampenbestr.Brandweer en rampenbestrijding€ -54.904€ -3.500€ -3.500€ -29.814
    10.1.2Bevorderen veilige woon- en leefomgevingHandhaving bouw en woningtoezicht€ 0€ -10.000€ -10.000€ 0
    10.1.2Bevorderen veilige woon- en leefomgevingHandhaving milieu€ 0€ 0€ 0€ 0
    10.1.2Bevorderen veilige woon- en leefomgevingUitvoering APV en bijzondere wetten€ -43€ 0€ 0€ 0
    10.1.2Bevorderen veilige woon- en leefomgevingOngediertebestrijding€ 0€ 0€ 0€ 0
    10.1.3Beperken overlastOpenbare orde en veiligheid€ -127€ 0€ 0€ -2.394
    10.2.1Interactie over beleidsvormingInwonerparticipatie algemeen€ 0€ 0€ 0€ 0
    10.2.2Communiceren van besluitenCommunicatie inwoners€ 0€ 0€ 0€ 0
    10.2.3Met wijkplatforms leefbaarheid vergrotenGebiedscoordinatie WPF€ 0€ 0€ 0€ 0
    10.3.1Waarborgen kwaliteit dienstverleningKadaster€ 0€ 0€ 0€ 0
    10.3.1Waarborgen kwaliteit dienstverleningBurgerzaken€ -886.086€ -769.350€ -769.350€ -802.008
    10.4.2Publieke verantwoordingBestuursonderseuning raad€ 0€ 0€ 0€ 0
    10.4.2Publieke verantwoordingBestuursondersteuning college€ -2.679€ 0€ 0€ -952
    10.4.2Publieke verantwoordingBestuursorganen€ -58.741€ 0€ 0€ -360
    10.4.3Organiseren verkiezingenVerkiezingen€ 0€ 0€ 0€ -12.500
    10.4.4Bestuurlijke samenwerkingBestuurlijke samenwerking€ -48.226€ 0€ 0€ -43.340
    10.4.4Bestuurlijke samenwerkingInternationale hulpverlening€ 0€ 0€ 0€ 0
    Totaal baten€ -1.050.805€ -782.850€ -782.850€ -891.367
    Gerealiseerd totaal saldo van lasten en baten€ 13.263.189€ 13.520.190€ 12.927.868€ 13.687.614
    Onttrekkingen aan reserves€ -124.716€ -124.500€ 0€ -47.870
    Toevoegingen aan reserves€ 76.250€ 76.250€ 0€ 66.000
    Gerealiseerd resultaat€ 13.214.723€ 13.471.940€ 12.927.868€ 13.705.744

    Gerealiseerd resultaat ten opzichte van de begroting na wijziging: € 257.217 voordeel

    Toelichting op de belangrijkste afwijkingen per prestatiedoel

    10.1.1 Waarborgen brandw, ambu. en rampenbestr.

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    De gereserveerde middelen bij de VGGM voor de vakantiegeldverplichting 2016 is teruggegeven aan de deelnemende gemeenten. Tevens is sprake van een eenmalige vergoeding op de opleidingskosten welke de gemeenten in 2012 en 2013 hebben gemaakt voor de brandweertaak 'Veiligstellen 25Kv bovenleiding Betuweroute'. Sinds de regionalisering van de brandweer vloeit dit geld terug naar de veiligheidsregio’s.

    41.000

    I

    Bij de bouw van de brandweerkazerne aan de Karstraat te Bemmel is een bedrag gereserveerd voor mogelijke planschadevergoedingen. Tot 5 jaren nadat het bestemmingsplan onherroepelijk is kan een verzoek voor planschade worden ingediend.
    Deze termijn is in 2016 verlopen en er worden geen planschadevergoedingen meer uitbetaald. Het restantbedrag ad. € 59.500 vloeit terug naar de exploitatie.

    59.500

    I

    Op het budget voor de opsporing en opruiming van Niet Gesprongen Explosieven (NGE) is een nadeel ontstaan.
    De declaratie voor het ministerie van BZK (vastgesteld op 9 februari 2017 door de gemeenteraad) kan niet in de begroting 2016 verwerkt worden gezien de besluitdatum. Om deze reden ontstaat een verschil tussen begroot (€ 50.000) en werkelijk.

    170.000

    I

    10.1.2 Bevorderen veilige woon- en leefomgeving

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    Geen significante afwijkingen op budget. Derhalve geen toelichting nodig.

    10.1.3 Beperken overlast

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    Geen significante afwijkingen op budget. Derhalve geen toelichting nodig.

    10.2.1 Interactie over beleidsvorming

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    Geen significante afwijkingen op budget. Derhalve geen toelichting nodig.

    10.2.2 Communiceren van besluiten

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    Geen afwijkingen op budget. Derhalve geen toelichting nodig.

    0

    0

    10.2.3 Met wijkplatforms leefbaarheid vergroten

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    Geen significante afwijkingen op budget. Derhalve geen toelichting nodig.

    10.3.1 Waarborgen kwaliteit dienstverlening

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    In 2016 zijn meer reisdocumenten en minder rijbewijzen verstrekt. Dit leidt enerzijds tot een meeropbrengst aan leges en anderzijds tot een verhoging van de afdracht rijksleges. Per saldo een voordeel van € 12.000.

    101.000

    89.000

    I

    10.4.1 Integer handelen door bestuur en organ.

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    In 2016 zijn hiervoor geen uitgaven begroot en kosten gemaakt.

    10.4.2 Publieke verantwoording

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    In 2016 was sprake van een pensioenoverdracht van een voormalig wethouder. De inkomst leidt tot een dotatie in de betreffende voorziening.

    58.700

    58.700

    I

    10.4.3 Organiseren verkiezingen

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    Geen significante afwijkingen op budget. Derhalve geen toelichting nodig.

    10.4.4 Bestuurlijke samenwerking

    Voordeel

    Nadeel

    I/S

    De Stadsregio Arnhem-Nijmegen heeft bij de vaststelling van de Jaarrekening 2015 besloten tot gedeeltelijke restitutie van het positieve saldo.

    70.000

    I

    Toelichting Reserves en rechtmatigheid

    Rekening
    2016

    Begroting
    2016 na
    wijziging

    Begroting
    2016
    primitief

    Toevoeging aan reserve:

    Budgetoverhevelingen

    Reservering werkplannen 2016 wijkplatforms

    76.250

    76.250

    0

    Onttrekking aan reserve:

    Werkplannen wijkplatforms

    Uitgaven werkplannen 2015 wijkplatforms

    -45.000

    -43.500

    0

    Budgetoverhevelingen

    Uitgaven doorontwikkeling begroting / PIL-project

    -16.000

    -16.000

    0

    Budgetoverhevelingen

    Uitgaven ontwikkeling digitale dienstverlening aan inwoners

    -50.000

    -50.000

    0

    Explosieven

    Uitgaven opsporing en ruiming explosieven

    -13.716

    -15.000

    0

    -124.716

    -124.500

    0

    Begrotingsrechtmatigheid
    In de door de raad vastgestelde begroting 2016 na wijziging is voor de lasten van programma 10 een bedrag van in totaal € 14.303.040 opgenomen. De werkelijke lasten komen uit op een bedrag van € 14.313.995 en zijn daarmee gedaan binnen de grenzen van de door de raad geautoriseerde begroting.

    De werkelijke onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves zijn eveneens gedaan binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting.

Vorige Toelichting Reserves en rechtmatigheid Volgende 10.1 Regisseren veiligheid voor de inwoners

Zoeken