Programmaplan

'Transitie en Transformatie Sociaal Domein: alles wat aandacht krijgt, groeit!'

In december 2015 werd het Programmaplan Sociaal Domein vastgesteld en een programmamanager aangetrokken voor uitvoering van het plan. Het programmaplan kende 2 delen:

  • De basis op orde
  • De transformatie

Dit programmaplan is in 2016 uitgevoerd.

Direct na de goedkeuring van het Programmaplan is een zevental werkgroepen ingericht, want als wij de basale processen – het uitvoeren van de wetten en onze eigen kaders en plannen; het goed doorlopen van onze interne P&C-cyclus; kwalitatief en kwantitatief goede bemensing – niet op orde hebben, komt er van de transformatie weinig terecht. Dat betekent dat we in bij de start in 2015 en doorlopend in 2016 ervoor hebben gezorgd dat wij van deze zaken een soepel lopend ‘going concern’ maken.
Alle werkgroepen hebben in november 2016 hun werkzaamheden afgerond volgens de opdracht die zij in december 2015 kregen. Dat betekent niet dat alles daarmee klaar is. Er wordt nog volop geïnvesteerd in het invoeren van de nieuwe taken; dit is een proces dat niet stilstaat.

In het programmaplan gaven we aan dat om de transformatie te laten slagen een omwenteling tot stand gebracht moet worden waarbij de inwoner meer centraal komt te staan. Uitgangspunten daarbij zijn:

  • Zorg dat de inwoner zelf weer de regie krijgt en  eigenaarschap neemt.
  • Biedt maatwerk
  • Sluit aan bij wat mensen kunnen en willen
  • Normalisering, preventie en vroeg-interventie, aandacht voor het terugdringen van de bemoeizorg van professionals

Doel van de transformatie is om ruimte te maken en zo te kunnen ontwikkelen en improviseren en te gaan handelen. Een transformatie, die in 2016 is gestart en uitgaat van de kracht van Lingewaard, samen met het maatschappelijk veld. Om die koers in te kunnen slaan, hebben wij de inwoners en onze partners van Lingewaard nodig. Wij kiezen ervoor de realisatie van het programma als gemeente op ons te nemen, waarin er veel aandacht is voor het ‘stakeholder-management’. Door een goed relatiebeheer heeft de gemeente de mogelijkheid om efficiënt en effectief te reageren op eventuele veranderingen.
Tegen deze achtergrond is geïnvesteerd in het bestuurlijk Platform en in een Expertgroep Sociaal Domein, in een Denktank Sociaal Domein en in zogenaamde woonkerngroepen. In 2016 is regionaal de inkoop van zorg voor het daaropvolgende jaar succesvol gerealiseerd, is geïnvesteerd in lokale innovatieve projecten en is de regionale samenwerking in het sociale domein beklonken door de instelling van een Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR).

Bestuurlijk Platform Sociaal Domein en Expertgroepexpertgroep
Voorbeeld hierbij is het Bestuurlijk Platform Sociaal Domein (BPSD) en de zogenoemde Expertgroepexpertgroep. In het BPSD hebben politie, maatschappelijk werk, de woningbouwcorporaties, de VGGM, SWL, de coördinerend wethouder voor het Sociaal Domein en een tweetal ambtenaren zitting. Het BPSD en de Expertgroepexpertgroep worden betrokken bij de ontwikkelingen in het Sociale Domein.sociale domein. De Expertgroepexpertgroep is het ‘uitvoerend orgaan’ van het BPSD en voert opdrachten uit namens het BPSD,

Denktank Sociaal Domein
In juni 2015 is de Denktankdenktank voor het eerst bij elkaar gekomen. De Denktankdenktank bestond uit vertegenwoordigers van het onderwijs – Jeugd-ggz – wijkverpleging – maatschappelijk werk – huisartsen – welzijnswerk – inwoners – zorgaanbieder autisme – woningbouwcorporaties – wethouder en ambtenaren Sociaal Domein.sociaal domein. Doel van de Denktankdenktank was om, voorafgaand aan een formeel overleg, samen een advies te formuleren over de inrichting van het Sociale Domeinsociale domein in Lingewaard in 2020. Vrijuit denken was hierbij het credo.
De Denktankdenktank heeft in november haar laatste bijeenkomst gehad. Besloten is om inhoudelijk verder te gaan in het BPSD.

Woonkerngroepen
Eén van de uitkomsten van de Expertgroepexpertgroep is de totstandkoming van de zogenoemde ‘Woonkerngroepen’woonkerngroepen’. Dit zijn bijeenkomsten waar ontmoeting en kennisuitwisseling van professionals centraal staan. De gemeente heeft hierin in 2016 het initiatief genomen en nu een faciliterende rol.

Inkoop zorgaanbod
De aanbesteding van het ‘inkoopproces 2017’ is succesvol afgerond. Anders dan bij de contracten 2015 en 2016 is nu sprake van productaanbod, waarbij een innovatieve aanpak van aanbieders gestimuleerd wordt en de mogelijkheden van maatwerk worden vergroot.
Bij de inkoop voor 2017 is aan aanbieders, cliëntenorganisaties en raadsleden gevraagd om mee te denken over de aanbesteding. Dit werd als zeer positief ervaren.
Er wordt in regioverband samengewerkt. Dit doen wij onder meer voor contractbeheer en contractmanagement. Hierdoor wordt voorkómen dat elke gemeente een eigen (administratief) proces  inricht. Hierdoor wordt een regionale dienstverlening en samenwerking gerealiseerd.

Innovatie werkt
In 2016 zijn extra middelen vrijgemaakt voor lokale innovatieve projecten. Uit de eerste tranche zijn zeven projecten gehonoreerd. Eind 2016 zijn de projecten uit de eerste tranche afgerond. Verantwoording van de resultaten en borging van de innovatieve aanpak wordt in het 1e kwartaal 2017 gedaan.
Uit de 1e tranche zijn voorstellen gedaan om projecten te verlengen. Reden hiervan is de preventieve aanpak en de samenwerking met het lokale netwerk, waardoor duurdere zorg voorkomen wordt.

MGR
Bijzondere vermelding behoeft de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR). Na jaren van informele vormen van overleg, afstemming en concrete samenwerking binnen het Sociaal Domein in onze regio zijn tenslotte in 2016 forse stappen vooruit gezet. Samen met de andere regiogemeenten is gewerkt aan een structurele vorm voor die regionale samenwerking. Dit heeft ertoe geleid dat eind 2016 door alle gemeenten, dus ook Lingewaard, kon worden besloten tot de oprichting van een MGR met als eerste module Inkoop van onder meer zorg en jeugdhulp.