2.3.2 Stim. werkgelegenheid en arbeidsplaatsen
Wat hebben we gedaan?
Prestatie 2.3.2 Stim. werkgelegenheid en arbeidsplaatsen
De economische groei leidt tot beweging op de arbeidsmarkt. Maar dat vertaalt zich nog niet naar betere uitstroomresultaten voor de doelgroep P-wet. De oorzaken hiervoor zijn:
- opkomst flexibele arbeid. Dit belemmert duurzame uitstroom.
- vraag naar specialistisch(er) functies.
- arbeidsverdringing vraagt om hoger opgeleiden op functies die eigenlijk ingevuld moeten worden door mensen met een lagere opleiding.
In 2016 heeft de arbeidsmarktregio bestuurlijk samengewerkt in het Werkbedrijf om een goed klimaat voor werkgelegenheid te scheppen. We hebben daarom besloten om deel te nemen aan het regionale Werkgeversservicepunt (WSP). Doel van deze regionale organisatie is om vacatures 'op te halen' in de markt en bovendien samen met werkgevers nieuwe werkgelegenheid te scheppen. Vooral voor die mensen die anders moeilijk aan de slag komen. Tot 1 juli 2016 hebben we zelf een passend werkaanbod en werkervaringsplekken aangetrokken bij werkgevers. Sinds 1 juli 2016 doet het WSP dat.
Een andere taak van het WSP is om door detachering plaatsen te vinden en te behouden voor een deel van de SW-ers van Presikhaaf Bedrijven. In 2016 is daarom gewerkt aan de gefaseerde afbouw en overdracht van Presikhaaf Bedrijven. Onderhandelingen over de overname van Presikhaaf door de Stichting GoedWerkt zijn eind 2016 stukgelopen. De resultaten van het WSP in 2016 waren:
- Vanaf 1 juli 2016 hebben wij voor Lingewaard 46plaatsingen verwezenlijkt. Het gaat dan om plaatsingen van inwoners met een WW en Wajong uitkering. Er zijn geen plaatsingen gevonden voor mensen vanuit ons uitkeringsbestand P-wet.
- In 2016 zijn 31 Lingewaarders opgenomen in het doelgroepenregister waarvan:
- 9 met een uitkering
- 14 met werk
- 1 met dagbesteding
- 4 scholing volgen
- 3 in een onderzoeksfase loonwaarde meting zitten
In 2016 hebben wij aansluiting gezocht bij activiteiten vanuit de regionale actie bestrijding jeugdwerkloosheid door arbeidsmarkt en onderwijs meer met elkaar te verbinden. In 2016 hebben we hiervoor 11 loonkostensubsidie trajecten ingezet.
Aandeel verbonden partijen
Het realiseren van de doelen uit dit programma is mede tot stand gekomen door de inzet van de volgende Verbonden Partijen.
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorziening Midden Gelderland 'Presikhaaf Bedrijven' | ||
Voortgang | Heeft de VP haar aandeel in de programmabegroting 2016 gerealiseerd? | De GR Presikhaaf Bedrijven heeft haar aandeel in de programmabegroting 2016 gerealiseerd, w.o. de basistaak te zorgen voor een complete voorziening voor de Lingewaardse SW-geïndiceerden. |
Heeft zij dit binnen de financiële kaders gedaan? | De GR Presikhaaf Bedrijven heeft dit (na wijziging van de Begroting 2016) gedaan binnen de financiële kaders van 2016. | |
Heeft de VP haar eigen doelstellingen in 2016 gerealiseerd? | De GR Presikhaaf Bedrijven heeft de eigen inhoudelijke doelstellingen voor 2016 gerealiseerd. | |
Heeft de VP haar doelstellingen binnen haar eigen financiële kaders gerealiseerd? | De GR Presikhaaf Bedrijven heeft de doelstellingen binnen de eigen financiële kaders voor 2016 gerealiseerd. | |
Ontwikkelingen | Welke relevante ontwikkelingen hebben zich in 2016 voorgedaan? | Heel kort samengevat is het volgende gebeurd. Al in juni 2015 hebben alle gemeenten na uitgebreid onderzoek van bureau Berenschot gezamenlijk besloten Presikhaaf Bedrijven gefaseerd af te bouwen en een nieuwe structuur te creëren (het zgn. Bresdo-besluit). Vervolgens is in 2016 geconstateerd dat ‘opknippen’ waarschijnlijk geen reële optie is en daarom zijn twee scenario’s ontwikkeld: min of meer doorgaan met Presikhaaf cfm. het Bresdo-besluit of een groot deel van het bedrijf in zijn geheel ‘verkopen’ aan de sociale firma van de Stichting GoedWerkt. De voorkeur is vervolgens gegeven aan dit laatste scenario; helaas zijn de onderhandelingen hierover eind 2016 stukgelopen. Direct is een nieuwe fase ingegaan, waarbij de gemeente Arnhem heeft besloten voor de eigen SW-ers een nieuw Werkbedrijf op te gaan richten. Alle andere gemeenten beraden zich op hun positie en de vraag of zij alleen, met anderen of aangehaakt bij Arnhem verder willen gaan met de uitvoering van de SW. Hoe het ook uitpakt, het betekent in elk geval beëindiging van Presikhaaf in de huidige vorm en ontmanteling of beëindiging van de Gemeenschappelijke Regeling. |
Wat heeft dit voor (financiële) gevolgen in 2016 gehad? | Mede om voorbereid te zijn om de transitie van de GR Presikhaaf Bedrijven is een aantal activiteiten ontplooid om de bedrijfsprocessen efficiënter te maken, de kosten verder terug te dringen, de tarieven te verhogen en de inzet van de SW-medewerkers en daarmee de opbrengsten te vergroten. Tussentijds is tevens de Begroting 2016 gewijzigd. Deze is anders ingericht en de resultaten van opbrengsten en kosten is gemaakt voor de afzonderlijke onderdelen; Productie, Begeleiding, Verloning en voor Overige posten. Daarin zijn de (toen) actuele financiële inzichten meegenomen en is de omslag gemaakt waarbij gemeenten ‘vooraf’ al meebetalen aan o.a. het subsidieresultaat (het negatieve verschil tussen de loonkosten van de SW en de bijdrage die gemeenten hiervoor via de Algemene Uitkering van het Rijk ontvangen). Al met al heeft dit geleid tot een ‘positief resultaat’ over 2016. | |
Heeft dit (financiële) gevolgen voor de toekomst? | De verwachting is dat (uitgaande van ongewijzigde omstandigheden) deze trend zich ook in 2017, 2018 en daarna zal kunnen voortzetten. |