Algemeen

Voor de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van samenwerking verwijzen we naar programma 8, onderdeel bestuurlijke samenwerking (8.4.4). In het overzicht hieronder is per organisatie de belangrijkste informatie vermeld. Meer in het algemeen is in 2016 specifiek aandacht besteed aan de volgende zaken.
Register.
In september heeft het college het voorgeschreven register artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen geactualiseerd. Dit is vervolgens gepubliceerd en ligt ter inzage bij de gemeentewinkel. Inwoners van de gemeente kunnen zich op deze manier op de hoogte stellen van de Verbonden Partijen waar de gemeente aan deelneemt.
Opheffing bestaande en oprichting nieuwe verbonden partijen.
In 2016 is de Gemeenschappelijke Regeling Milieusamenwerking Regio Arnhem (de voorganger van de ODRA) geliquideerd. De liquidatie van de voormalige stadsregio kon in 2016 nog niet worden afgerond. Eind 2016 is besloten de gemeenschappelijke regeling Bergerden op te heffen en deze per 1 januari 2018 te liquideren.
Omdat een Gemeenschappelijk Orgaan niet voorziet in de noodzakelijk juridische samenwerking voor het doelgroepen vervoer in de voormalige stadsregio Arnhem Nijmegen, is in 2016 hiervoor de Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Arnhem-Nijmegen opgericht. Eind 2016 is daarnaast besloten om in te stemmen met de oprichting van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Midden Gelderland. Dit om invulling te geven aan de voorgeschreven en noodzakelijke regionale samenwerking in het sociaal domein in de regio Arnhem.

Verantwoording
De paragraaf Verbonden Partijen bevat in de eerste plaats verantwoordingsinformatie. Deze moet voldoen aan de voorschriften van de Wet gemeenschappelijke regelingen, het Besluit begroting en verantwoording (BBV) en de Nota Verbonden Partijen.
Deze informatie is bedoeld om verantwoording af te leggen over het gevoerde beleid. De voorschreven informatie is in deze paragraaf opgenomen. Daarnaast zijn er twee andere momenten waarop de raad invloed uitoefent op dit beleid.
In de eerste plaats wanneer de gemeente de zienswijze kan geven op de jaarstukken en het kader voor de begroting van een Verbonden Partij. Bij het zwaarste toezicht arrangement doet de raad dit zelf. In de andere gevallen gebeurt dit door het college die de raad daarover informeert.
In de tweede plaats worden Verbonden Partijen periodiek geëvalueerd. Eind 2016 is gestart met de evaluatie van het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen.

Risico’s
We stellen vast dat het aantal Verbonden Partijen de laatste tijd is gegroeid. Dit ondanks het beleid dat de voorkeur bij samenwerking uitgaat naar meer informele netwerkverbanden. Ook het financieel aandeel in de Verbonden Partijen is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen. De belangrijkste oorzaak hiervoor is de wet- en regelgeving die gemeenten min of meer verplicht dit soort samenwerkingsverbanden aan te gaan. De mogelijkheden van de gemeente voor sturing van en controle op deze partijen is beperkt. Het gaat immers om bestuur op afstand. Ondanks de aanscherping van de controle instrumenten en de vertaling daarvan in toezichtarrangementen blijft dit een reëel risico.

Er zijn twee Verbonden Partijen ingedeeld in categorie 3 ‘groot belang’, de gemeenschappelijke regelingen Presikhaaf en ODRA. Omdat het GO regio Arnhem Nijmegen in 2015, en de BVO Doelgroepenvervoer Arnhem Nijmegen en de MGR Sociaal Domein Midden Gelderland in 2016 zijn opgericht vallen deze het eerste jaar automatisch in deze categorie. Dit betekent dat ook de risico’s van deze organisaties jaarlijks in beeld gebracht worden. Hierop wordt in de risicoparagraaf nader in gegaan.