Wat hebben we gedaan?

Prestatie 10.1.1 Waarborgen brandw, ambu. en rampenbestr.

Brandweerzorg
De brandweer heeft de gangbare brandveiligheidscontroles uitgevoerd. Daarnaast is er in 2016 een start gemaakt met het project  ‘Wonen boven winkels’. Er is aandacht geweest voor de risicovolle groepen (zoals ouderen) tijdens bijeenkomsten over brandveiligheid. De opkomsttijden zijn in lijn met de voorgaande jaren.

Ambulancezorg
De ambulance is in 90% van de gevallen binnen de daarvoor gestelde tijd aanwezig geweest.

Voorbereiding op crisis en rampen
Er is in 2016 multidisciplinair geoefend en getraind. Omdat een crisis zich niet beperkt tot de klassieke rampen is verbinding gezocht met het sociale domein.

Explosieven
Er is een interne handleiding gemaakt voor ‘hoe om te gaan met niet gesprongen conventionele explosieven’. Naast deze handleiding hebben wij een risicokaart opgesteld met hoge, verhoogde, verlaagde en lage kans van aantreffen. Beide stukken zijn geplaatst op de gemeentelijke website.

Aandeel verbonden partijen

Het realiseren van de doelen uit dit programma is mede tot stand gekomen door de inzet van de volgende Verbonden Partijen.

Gemeenschappelijke Regeling VGGM (brandweer en rampenbestrijding)

Voortgang

Heeft de VP haar aandeel in de programmabegroting 2016 gerealiseerd?

De VGGM heeft haar taken met betrekking tot het brandweer en rampenbestrijding deel gerealiseerd.

Heeft zij dit binnen de financiële kaders gedaan?

Zij heeft dit binnen de financiële kaders gerealiseerd.

Heeft de VP haar eigen doelstellingen in 2016 gerealiseerd?

De VGGM heeft haar eigen doelstellingen gerealiseerd binnen haar eigen financiële kaders.

Heeft de VP haar doelstellingen binnen haar eigen financiële kaders gerealiseerd?

De VGGM heeft haar eigen doelstellingen gerealiseerd binnen haar eigen financiële kaders.

Ontwikkelingen

Welke relevante ontwikkelingen hebben zich in 2016 voorgedaan?

  • De evaluatie regionalisering is afgerond. Het onderzoek naar medewerkers heeft in 2016 een vervolg gekregen door middel van verdiepende gesprekken met teams en posten. De overige verbeterpunten worden eind 2017 gerealiseerd.
  • De doorontwikkeling van de repressieve organisatie heeft plaatsgevonden. Zo is er een nieuw dekkingsplan opgesteld en in maart 2017 vastgesteld. Project uitruk op maat heeft plaatsgevonden om met minder dan 6 personen veilig uit te kunnen rukken mogelijk te maken. Diverse overige projecten zijn afgerond zoals centraal bedrijfsopvangteam, Betuweroute, rietkappenbestrijdingsteams, kaders buiten dienst stellen van posten en herverdelen van materieel.
  • De opkomsttijd PRIO 1 en behaalde norm van 8 min is regionaal met 60% behaald.
  • FRB meldingen zijn stabiel.
  • Arbeidshygiëne, landelijke lijn tot schoon werken wordt gevolgd. Zo is er concreet een wissel van bluspakken ingevoerd.
  • Migratie van C2000/P2000 nieuw ICT project voor hulpverleningsdiensten wordt in november 2017 in gebruik genomen, gestart in 2016.
  • Risicobeheersing brandveilig leven doelgroep zelfstandig wonende senioren stond centraal.
  • Er is een kernteam ingesteld om de impact en consequenties rondom de invoering van de omgevingswet in kaart te brengen.
  • Er is een goed samenwerking met de omgevingsdiensten. 2x per jaar overleg tussen afdelingshoofd brandweer en beide directeuren omgevingsdiensten. En 1x per kwartaal een overleg tussen de teammanagers en brandweer om knelpunten te bespreken.
  • Vernieuwing brandweeronderwijs, implementatie van onderwijsvernieuwing en tevens een landelijke elektronische leeromgeving gestart (ELO).
  • Het onderhoud van voertuigen is geconcentreerd op de werkplaatsen van Ede en Renkum.
  • Kleding en uitrusting en bepakking, oefenmaterieel is geharmoniseerd waardoor onderhoud en inkoop grootschaliger en efficiënter kan.
  • Natuurbrandbestrijding per 1 januari 2016 nieuwe werkwijze en organisatie van natuur en brandbestrijding ingevoerd. In najaar 2016 en februari 2017 hebben er gezamenlijke oefeningen plaatsgevonden.

Wat heeft dit voor (financiële) gevolgen in 2016 gehad?

Regionaal is er een positieve resultaatsbestemming.

  • Er is voor arbeidshygiëne in 2016 € 36.614,- onttrokken aan de reserve van € 300.000,- voor innovatieve initiatieven. Deze € 36.614,- wordt bij de positieve resultaatsbestemming opgeteld.
  • Onderhoud van kazerne voor 10 jaar meerjarige onderhoudsplan diverse kazernes een bedrag van € 980.340,- van de positieve resultaatsbestemming afgetrokken.

Heeft dit (financiële) gevolgen voor de toekomst?

Dit heeft geen financiële gevolgen voor toekomst.