Wat hebben we gedaan?

Prestatie 1.1.3 Verstrekken jeugdhulpvoorzieningen

Het geven van jeugdhulpvoorzieningen sluit aan op de hiervoor beschreven preventie en ondersteuning van jeugdigen. In 2016 hebben we stappen gezet in het ‘beheersen’ van zowel de instroom van de in te zetten zorg.
Aanbieders, verwijzers en de consulenten geven aan dat de problemen steeds ernstiger worden. Dat leidt tot een inzet van een zwaardere vorm van jeugdhulp en/of een langere inzet van deze hulp.
Met de huis- en jeugdartsen hebben we geprobeerd om meer grip krijgen op de instroom. De opdracht was om zowel breder te kijken bij verwijzingen van vooral de GGZ-jeugd als het meer betrekken van de voorliggende voorzieningen. Dit heeft geleid tot een ‘pilot’ waarbij een gedragsdeskundige zitting neemt bij de huisartsen.

Prestaties *)

Activiteit

Meetbaar resultaat *)

Werkelijk
2016

Meer zorg/ondersteuning in de 0e en 1e lijn

Aantal verzoeken individuele ondersteuning dat leidt tot zorg/
ondersteuning in 0e en/of 1e lijn, afgezet tegen totale aantal verzoeken tot individuele ondersteuning

Doordat de instroom in de 0de en 1ste lijn vrij toegankelijk is voor inwoners is het niet mogelijk gebleken om deze managementinformatie sluitend op te leveren. Wel zijn er stijgende tendensen waarneembaar.

Meer afstemming en coördinatie bij
meervoudige problematiek volgens het uitgangspunt van ‘1 gezin, 1 plan, 1 aanspreekpunt’

Aantal casussen ‘meervoudige problematiek’ dat leidt tot één integraal ondersteuningsplan afgezet tegen totale aantal casussen ‘meervoudige problematiek’

De methodiek van het werken met 1 gezin- 1 plan wordt nog niet door alle partijen en leveranciers ondersteund. Wij werken eraan de regierol van de gemeente concreter te maken. In complexe casussen wordt al wel goed samengewerkt. Er zijn 27 complexe casussen besproken in het Lokaal Zorg Netwerk.

Inzicht in het gebruik van de individuele voorzieningen

  • aantal inwoners dat gebruik maakt van een individuele voorziening
  • individuele voorzieningen uitgesplitst naar soort
  • aard verstrekking: ZIN of PGB
  • kosten versus budget

Aantallen:
Zorg in natura: 1112
Persoonsgebonden budget: 42

Weten hoe de inwoners de dienstverlening in het sociale domein waarderen

  • waardering voor aanvraag- en besluitvormingsproces bij en door gemeente
  • waardering voor geleverde dienst en/of product

Ondervraagden van het klanttevredenheidsonderzoek WMO-Jeugd geven aan dat zij:

  • minder goed bekend zijn met het aanvraag- en besluitvormingsproces dan landelijk (6,65 / 7,1)
  • zich meer serieus genomen voelden bij keuze van geleverde diensten dan landelijk ( 7,76 / 7,5) en
  • meer samenwerking hebben ervaren bij inzet van hulp dan landelijk ( 7,55 / 7,0)

*) Verwachting was dat in de loop van 2016 de informatie beschikbaar zou zijn om deze monitor vanaf dat jaar te kunnen invullen. In de praktijk bleek dit niet of maar gedeeltelijk mogelijk. Om die reden zijn andere indicatoren geformuleerd in de nieuwe programmabegroting en in het beleidsplan Sociaal Domein (december 2016).